Avusturya’dan genç kontrbas sanatçısı İrem Özyiğit: “Kontrbas ile hislerimi seyirciye aktarıyorum. Sanki ben ona söylüyorum, o da bütün dillerde seyircilere anlatıyor”

Müzik eğitimine Avusturya’da devam eden genç kontrbas sanatçısı İrem Özyiğit, konservatuarda kendisini yönlendirdikleri kontrbası ilk denediği günü hiç unutmuyor. Kontrbası o kadar çok sevmişti ki, hayatı boyunca hep severek çalacağını hissetmişti. “Çok büyük olmasına rağmen oldukça gösterişli ve özel bir enstrüman olduğunu düşünmüştüm,” diyor. Özyiğit, röportajımızı yaptığımız günlerde müjdeli bir haber de vermiş oldu tüm müzikseverlere. Kendisi, Wuppertal Senfoni Orkestrası’nın akademi pozisyonu için açtığı sınavı kazandı ve orkestranın bir üyesi oldu. Bir süre hem orada çalıp hem de eğitimine devam edebilecek.

İrem Özyiğit 1997 yılında, İzmir’de doğdu. 2011 yılında, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı giriş sınavlarını kazandı ve Prof. Tahir SÜMER’in öğrencisi olarak kontrbas dalında asil öğrenci oldu. 2012-2017 yılları arasında Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Senfoni Orkestrası’nda Nesrin BAYRAMOĞULARI, Tulio Gagliardo VARAS, Ender SAKPINAR, Jean BAILY, Cem MANSUR, Onur NURCAN, İbrahim YAZICI ve Vladimir LUNGU ile çalıştı.

2013 yılında Türk Alman Fransız Gençlik Orkestrası’nda Naci ÖZGÜÇ ile ve ertesi sene Türk Alman Gençlik Orkestrası’nda Paul SCHENDZIELORZ ve Robert WITTBRODT ile çalıştı. Bass2014 The European Bass Convention 4th Edition Amsterdam’da Alberto Bocini, Guiseppe Ettore, Petru Luga ve Hans Roelofsen’in ustalık sınıflarına katıldı ve Thierry Barbe ile çalıştı.

Üniversite eğitimine de İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda, Prof. Tahir SÜMER ile 2 sene daha devam etti. 2015 yılı Ağustos ayında İtalya’da düzenlenen International Music Masterclass’da Christine HOOCK ile çalıştı. Buradaki sınıf konserlerine katıldı ve öğrenciler arasından seçilerek Sala Consiliare’de piyanist Mari FUJINO eşliğinde Karl Ditters von Dittersdorf Kontrbas Konçertosu’nu seslendirdi.

2014, 2015 ve 2016’da Prof. Tahir SÜMER’in sınıf konserlerinde yer alan Özyiğit, 2016 yılında Türk Yunan Gençlik Orkestrasına katıldı ve şef Cem MANSUR yönetiminde Rodos ve Kos adalarındaki ve İzmir’deki konserlerde çaldı. 14. Bavarian Basscamp 2017’de Alex Bayer ile kontrbas oda müziği, Claus Freudenstein ile kontrbas orkestrası ve Christine Hoock ile solo kontrbas çalıştı ve konserlerde yer aldı. Aynı sene Internationale Rhodius Academy für Kontrabass’ın seçmelerini kazanarak, Catalin Rotaru, Alberto Bocini, Dorin Marc ve Christine Hoock’un ustalık sınıflarına ve workshoplarına aktif olarak katılmaya hak kazandı ve Castle Namedy’deki solo ve oda müziği konserinde çaldı.

Yine 2017 yılında, birçok müzisyenin hayallerini süsleyen Mozarteum Üniversitesi’nin giriş sınavlarını başarıyla geçerek Prof. Christine HOOCK’un kontrbas sınıfında okumaya başladı. 2017-2021 yıllarında Prof. Christine Hoock’un sınıfı ile Münih’te ve Salzburg’ta çok sayıda solo konserler verdi. 2019 yılında Tiroler Symphonieorchester Innsbruck’un ve 2020 yılında Philarmonie Salzburg’un takviye sınavlarını kazandı ve konserlerinde yer almaya başladı.

Nisan 2020’de Pan Caucasian Youth Orchestra’ya kabul edilen Özyiğit, aynı sene İstanbul Müzik Festivali kapsamındaki, Yarının Kadın Yıldızları: Genç Kadın Müzisyenler Destek Fonu’ndan faydalanmaya hak kazandı ve Ağustos ayında Süreyya Operası’ndaki konserde J. Fiala’nın düet eserini flüt ile beraber seslendirdi. Eğitimine Mozarteum Üniversitesi’nde Prof. Christine HOOCK ile devam eden İrem Özyiğit, 2017-2021 yıllarında, Sinfonieorchester der Universitat Mozarteum, Blaserphilharmonie Mozarteum Salzburg, Oper im Berg Festival, Bachwerk Vokal gibi uluslararası orkestralarda çaldı. 2018 ve 2019 yıllarında Uluslararası Gümüşlük Klasik Müzik Festivali kapsamındaki Fora Baltacıgil’in ustalık sınıfına ve konserlere katıldı.

Özyiğit’e göre kontrbasın en zor yönü, çok yorucu bir enstrüman olması. “Bazı günler uzun provaların ardından kendimi geliştirmek için bireysel olarak çalışmak istiyorum fakat mental olarak çalışabilecek güçte olsam da kaslarım çok yorgun olduğu için maalesef mümkün olmuyor” diye ifade ediyor bu durumu.

“Yarının Kadın Kontrbas Yıldızları”ndan İrem Özyiğit, pedagojik olarak kontrbasın Türkiye’de erken yaşlardan sevdirilmesi için çalışmayı çok arzu ediyor ve bu konuyla çok ilgileniyor. “Yurt dışında minik kontrbaslar ve çocuklar için eğlenceli ve ilgi çekici metodlar ile 6-7 yaşlarında eğitim verilmeye başlanabiliyor. Ülkemizde de bu tarz eğitimler ile, çocukların fiziksel gelişimini olumsuz yönde etkilemeden kontrbas eğitimine erkenden başlamanın mümkün olduğunu düşünüyorum” diyen Özyiğit şöyle bir örnek de veriyor: “Salzburg’da kontrbas sınıfımdaki çoğu arkadaşım 7-12 yaşlarında başlamış olmalarına rağmen ben 14 yaşımda başladım. Onlara yetişebilmek için tabii ki de çok çabalamam gerekliydi. 14 yaşın geç olmasa da tıpkı keman, piyano, çello eğitimi gibi daha erken yaşlarda da başlanabileceğini düşünüyorum.”

Aşağıda kendisinin en son katıldığı, en güncel ve aynı zamanda ilk eleme süreci devam eden WorldVision Music Contest yarışmasına gönderdiği videoyu izleyebilirsiniz. Bir süre daha yurt dışında kalıp eğitimine devam ederken aynı zamanda da solo, oda müziği ve orkestra konularında kendisini geliştirmeyi planlayan, ama ileride ülkesine dönüp deneyimlerini kontrbas öğrencilerine de aktarmak için sabırsızlanan genç müzisyenimizi tanımanız için aşağıda kendisiyle gerçekleştirdiğim keyifli söyleşiyi sizlerle paylaşmak istiyorum.

Müziğe olan ilginiz çocukken nasıl fark edildi?

Anaokuluna giderken ilgimi en çok çeken şey oradaki piyanoydu. Evde de sürekli ablamın orgu ile oynamak isterdim. Müziği çok sevdiğim için ailem beni piyanoya yönlendirdi. İlkokuldaki müzik öğretmenlerim de müziğe olan ilgi ve yeteneğimden dolayı konservatuar eğitimi almamı önerdi.

Konservatuarda kontrbasa yönlendirildiğinizde ilk başta neler hissetmiştiniz? Boyutlarından dolayı korkmuş muydunuz?

Kontrbası ilk denediğim günü hiç unutmuyorum. Kontrbası o kadar çok sevmiştim ki, hayatım boyunca hep severek çalacağımı hissetmiştim. Çok büyük olmasına rağmen oldukça gösterişli ve özel bir enstrüman olduğunu düşünmüştüm.

Kontrbasın bir orkestradaki önemi nedir?

Hocalarımız; mimari yapılar için temelleri ne kadar önemli ise bir orkestra için de kontrbasın o kadar önemli olduğunu söylerdi. Kontrbasın, orkestrada bütünlüğü sağlarken aynı zamanda melodik kısımlar ile müziği farklı tınılarda zenginleştirmesini çok özel buluyorum.

Nasıl bir çalışma düzeniniz var? Haftada kaç gün/saat çalışıyorsunuz?

Aslında bu soru için kesin bir gün veya saat vermem çok mümkün değil çünkü dönemsel hedeflerime göre değişkenlik gösterebiliyor. Bir sınava veya yarışmaya hazırlandığımda, bireysel çalışmalarıma daha fazla ağırlık verirken orkestra provalarım ve konserlerim olduğu zamanlarda daha esnek bir programda bireysel çalışmalarımı sürdürebiliyorum.

Biraz da yurtdışı deneyiminizden bahseder misiniz? Müzisyenlerin imkanları dahilinde erken yaşta yurtdışındaki sınıflara katılmaları müziklerine nasıl bir etki yapar sizce?

Avrupa’da eğitim görmenin ve projelerde yer almanın özellikle genç yaştaki müzisyenlere geniş bir vizyon kazandırdığını söyleyebilirim. Üzerinde çalıştığımız müziğin bestelendiği yerlerdeki kültürel atmosferin insana çok farklı bir bakış açısı sağladığını düşünüyorum. Bunun yanında dünyanın her yerinden gelmiş müzisyen arkadaşlarım ve hocalarımla olan paylaşımlarımızın, çaldığım müziği zenginleştirdiğine inanıyorum.

Türk-Yunan Gençlik Orkestrası’nda yer aldınız. Bu proje size nasıl dostluklar ve vizyon kazandırdı?

Türkiye’de okurken katıldığım Türk-Yunan Gençlik Orkestrası gibi projeler yurt dışındaki orkestralarda yer alma isteğimi doğurdu. Aynı dili konuşmasak da orkestrada hep beraber çalarken müziğin dili ile iletişimde olmamız beni çok etkiledi.

Kontrbasın yanına en çok hangi enstrümanı yakıştırırsınız?

Geçen yaz IKSV’nin konserinde, kontrbas-flüt duo bir eser seslendirmeden önce kontrbas ile yaylı çalgılar veya piyano dışındaki bir enstrümanın seslerinin yakışmasının çok zor olduğunu düşünüyordum. Fakat artık, eğer müzik kalpten ve özveri ile yapılırsa bütün enstrümanların birbirine yakışabileceğini düşünüyorum.

Solo kontrbas için yazılmış sizce gelmiş geçmiş en güzel eser hangisi?

Bu benim için belki de yanıtlaması en zor soru… D. Dragonetti, K. D. von Dittersdorf, J. B. Vanhal, J. M. Sperger, G. Bottesini, S. Koussevizky ve daha niceleri gibi değerli bestecilerin çok özel eserlerini birbirinden ayıramıyorum.

Ülkemizde kontrbas eğitimi yeterli mi? Teknik ve pratik açıdan daha başka neler yapılmalı?

Ülkemizde değerli hocalarımızın olduğunu ve kontrbas eğitiminin çok başarılı olduğunu düşünüyorum. Gittiğim her yerde de bununla gurur duyuyorum.

Klasik müziğin yanı sıra caz parçaları da icra eder misiniz?

Caz dinlemeyi çok sevsem de şu an sadece klasik müzikte profesyonelleşmek istiyorum. Hobi olarak tabii ki!

Kontrbasın sizce en zor yönü nedir?

Bence kontrbasın en zor yönü fiziksel olarak çok yorucu bir enstrüman olması. Bazı günler uzun provaların ardından kendimi geliştirmek için bireysel olarak çalışmak istiyorum fakat mental olarak çalışabilecek güçte olsam da kaslarım çok yorgun olduğu için maalesef mümkün olmuyor.

Eğitim hayatınız boyunca herhangi bir kurumsal destekten yararlandınız mı?

IKSV’nin Yarının Kadın Yıldızları fonundan yararlandım. Bu sene kazandığım Wuppertal Senfoni Orkestrası’nın akademi pozisyonu da eğitimime katkı sağlıyor.

Şu ana kadar konser verdiğiniz en unutulmayan mekan ve en unutamadığınız orkestra hangisi oldu ve neden?

2019 yılında, Innsbruck’ta Tiroler Senfoni Orkestrası ile çaldığım Strauss-Bruckner konseri benim için unutulamaz bir projeydi. Profesyonel bir orkestra ve 8 Kontrbas ile seslendirdiğimiz çok keyifli ve etkileyici bir konserdi.

Kontrbasınızla sahneye çıktığınızda hislerinizi öğrenmek isterim. Enstrümanınızla nasıl bir bağınız ve etkileşiminiz var?

Kontrbas benim için hislerimi ve düşüncelerimi seyirciye aktarabileceğim bir aracı gibi. Sanki ben ona söylüyorum, o da bütün dillerde seyircilere anlatıyor. Onun sayesinde benim konuşarak bile söyleyemeyeceğim hislerimi insanlara aktarabiliyorum.

Dünyada ve Türkiye’de en çok beğendiğiniz kontrbas sanatçıları kimler?

Başarılı ve örnek aldığım çok fazla Türk kontrbas sanatçısı var. Fakat şu an okuduğum üniversitedeki Profesör Christine Hoock benim idolüm. Her zaman aktif, kontrbası geliştirmek adına hem öğrencilerine hem de müziğe çok fazla emek veren bir kadın kontrbas sanatçısı olarak her zaman benim yol göstericim!

Bu enstrümana başlama yaşı pedagojik olarak hangi yaş aralığında? Size öykünerek kontrbas öğrenmek isteyen bir çocuk müzisyene nasıl tavsiyelerde bulunursunuz?

Aslında bu konu tam olarak benim ilgi alanlarımdan ve üzerinde çalışmak istediğim konulardan biri. Yurt dışında minik kontrbaslar ve çocuklar için eğlenceli ve ilgi çekici metodlar ile 6-7 yaşlarında eğitim verilmeye başlanabiliyor. Ülkemizde de bu tarz eğitimler ile, çocukların fiziksel gelişimini olumsuz yönde etkilemeden kontrabas eğitimine erkenden başlamanın mümkün olduğunu düşünüyorum. Salzburg’da kontrbas sınıfımdaki çoğu arkadaşım 7-12 yaşlarında başlamış olmalarına rağmen ben 14 yaşımda başladım. Onlara yetişebilmek için tabii ki de çok çabalamam gerekliydi. 14 yaşın geç olmasa da tıpkı keman, piyano, çello eğitimi gibi daha erken yaşlarda da başlanabileceğini düşünüyorum.

Kontrbasınızı şu ana kadar çaldığınız veya ileride çalmak istediğiniz en sıradışı yer neresi oldu?

Solo çaldığım en sıra dışı yer Münih müzesinde tarihi enstrümanların yer aldığı bölümdeki sahnede, müze ziyaretçileri için verdiğimiz sınıf konserimizdi. Geçmişten bugüne yer alan çok değerli enstrümanların içinde çalmak çok ilginç ve etkileyiciydi.

Yakın dönem hayallerinizi ve hedeflerinizi de öğrenmek isterim.

Yakın dönemde bir süre daha yurt dışında kalıp eğitimime devam ederken aynı zamanda da solo, oda müziği ve orkestra konularında kendimi geliştirmeyi planlıyorum. Ama ileride ülkeme dönüp deneyimlerimi kontrbas öğrencilerine de aktarmak için sabırsızlanıyorum.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s