Başarılı çocuk kemancı Irmak Or, Cihat Aşkın’ın öğüdünü dinliyor: “Arkadaşlarımı yakalamak istiyorsam koşmam yetmez, uçmam lazım.”

Antalya doğumlu 16 yaşındaki kemancı Irmak Or, ilk müzik eğitimine piyano ile başladıktan sonra 12 yaşında keman sanatçısı ve akademisyen Can Özhan’ın yönlendirmesi altında keman çalışmalarına başladı. Akabinde, keman virtüözü Cihat Aşkın’ın düzenlediği CAKA yaz ve kış akademilerinde birçok keman sanatçısı ile çalışma olanağı buldu ve bu çalışmalardaki başarısı Cihat Aşkın’ın da takdirini aldı. Bir yandan da Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası (BİFO) baş kemancısı Prof. Pelin Halkacı Akın’ın ustalık sınıflarında yer aldı. 2018 yılında ise Budapeşte’de bir müzik akademisinin düzenlediği ve ünlü virtüöz Shlomo Mintz ve Cihat Aşkın’ın jüri üyesi olduğu uluslararası İlona Feher Keman Yarışması etkinlikleri dahilinde, Macar kemancı Atilla Ökrös ve Rus kemancı Alexander Dimcevski ile ustalık sınıflarına katıldı.

2019 yılı ise onun kariyerinde bir diğer önemli dönüm noktası oldu ve Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuarı Lisesi Yaylı Çalgılar Keman Bölümü’nü 1.likle kazanarak Can Özhan’ın keman sınıfına kabul edildi. Aynı yılın Temmuz ayında,BrükseI de düzenlenen Musica Mundi Yaz okulunun seçmelerini kazanarak, ustalık sınıfları ve konserler için davet edildi ve burada keman sanatçısı Emile Deams ve Jan Vanderwegen ile ustalık sınıfı çalışmalarına katıldı. Hatta bir sonraki sene de ünlü keman solisti Kirill Troussov’un Münih’teki ustalık sınıfında üstün başarı sergilemesinin ardından kendisinin keman sınıfı ile birlikte Münih’te bir resital gerçekleştirdi.

Irmak bir yandan da katıldığı tüm yarışmalardan önemli derecelerle döndü: International Music Competition da 3.lük; The Muse İnternational Music Competition da 3.lük; IMKA International Music Competition da 2.lik, 28.World Music Competition’da Ulusal Ödül, Music and Stars Awards da 2.lik, lnternational Instrumental Performance Competition ve 2021 American Music Talent Competition’da Saygın Mansiyon ödüllerini aldı.

Aynı zamanda Doğuş Çocuk Senfoni Orkestrası’nın seçmelerinde 1.keman üyesi olmaya hak kazanan Irmak, günde en az dört saatini keman çalışmalarına ayırıyor ve kendisi yakın gelecekte önemli keman yarışmaları ve resitallerde ismini sıklıkla duyacağımız, Cihat Aşkın ve Can Özhan’ın müthiş bir beğeniyle söz ettiği bir kemancımız. Bu yolda ise, yaşgünü etkinliğine katılarak tanışma onuru yakaladığı keman virtüözümüz-devlet sanatçımız Suna Kan’ın öğüdünü aklından hiç çıkarmıyor: “Hayatınız boyunca çok çalışacaksınız” demiş kendisine.

Eğitim hayatını Almanya’da sürdürmeyi hedefleyen Irmak’a hayranı olduğu keman virtüözlerimizden Cihat Aşkın bir eğitim sırasında öyle bir öğüt vermiş ki, Irmak’ın aklından bir an olsun gitmemiş: “Arkadaşlarını yakalamak istiyorsan koşman yetmez, uçman lazım.” Irmak şu anda sadece arkadaşlarını değil, dünyadaki müzik trendlerini de yakalamak, tekniğini geliştirmek ve yetkinleştirmek için koşarak, sıçrayarak, uçarak olağanüstü bir başarı sergiliyor. Onun başarılarını takipte kalmanızı öneririm. Söyleşimizi de aşağıda gururla paylaşıyorum:

Merhaba Irmak. Öncelikle çok değerli öğretmenlerin elinde pırlanta gibi yetişiyorsun ve çok azimlisin. Çok tebrik ederim en başta. Röportaj ricamı geri çevirmediğin için sana ve ailene de çok teşekkür ederim. Kendini biraz tanıtır mısın? Müzik yolculuğun kaç yaşında nasıl başladı? Nasıl devam ediyor? 

Bale eğitimi aldığım bir sanat merkezinde piyano ile tanıştım ve bir yıl piyano eğitimi aldım. Oniki yaşımda okuldaki müzik öğretmenim Sebahat Akpınar okulda yaptığı kulak testi sonucu müzik kulağımın iyi olduğunu ve keman eğitimine başlamamın benim için iyi olacağını bana ve aileme söyledi.

2009 – 2018 yılları arasında zaten müzikle iç içe olan klasik bale eğitimimi tamamladım.

Dokuz yaşında piyanoyla müzik eğitimine başladın ve notaları bu şekilde öğrendin. Ardından da rotanı kemana çevirdin. Neden kemanı tercih ettin? Seni bu güzel enstrümana çeken neydi 12 yaşında?  

Okuldaki müzik öğretmenim tavsiye etti. Zaten babam evde yıllardır amatör olarak keman yapıyor ve çalıyordu. Yani kemana yabancı değildim. O dönem Can Özhan hocamla tanıştık ve keman hayatım başladı ve devam ediyor.

Peki, sence kemana güzel eşlik eden enstrüman nedir ve neden? 

Bence kemana en güzel piyano eşlik ediyor.Ben piyano eşlik ile çalarken daha çok etkileniyorum. 

Keman sesini doğada hangi sese benzetirsin? 

Bazen şarkı söyleyen bir kadın sesine benzetiyorum.

Günde normal şartlarda kaç saat keman çalışırsın? Komşularından rahatsız olan oldu mu hiç? 

Çalışma sürem günde 4 ya da 6 saat arasında değişiyor. Çünkü online okul derslerimiz de oluyor. Masterclass ,konser yada video çekimleri  öncesi bu süre uzuyor. Çok şanslıyım komşularımız çok anlayışlı.

Hayalindeki kemanı tarif eder misin?

Stradivarius. Umarım bir gün denerim ve ileride bir gün sahip olabilirim.

Kemanınla doğada hiç çaldın mı? Veya öyle hayallerin var mı? 

Thermessos antik tiyatroda çaldım .Çok güzeldi. Bir de evimizin bahçesinde komşularımıza çaldım.

Vazgeçilmez olarak adlandıracağın keman sanatçıları (Türk ve yabancı) kimler? Peki içlerinden biriyle tanışma fırsatın olsa, ona ne sorardın? 

Büyük Türk sanatçılarımız Cihat Aşkın, Suna Kan, Ayla Erduran; yabancı sanatçılardan ise Hilary Hahn, Janine Jansen, Itzhak Perlman, Joshua Bell.

Suna Kan ile tanışma fırsatım oldu; hayatınız boyunca çok çalışacaksınız, demişti bana. Yabancı sanatçılardan Hilary Hahn ile tanışmak isterdim.

Hayatında klasik müzik nasıl bir yere sahip? Örneğin günlük rutininde keman çalışmaların haricinde klasik müzik dinler misin? 

Yeni bir esere hazırlanırken eseri tekrar tekrar dinlemeye çalışıyorum.

Klasik müzik hayatımın merkezinde ama diğer müzik türlerini de severek dinliyorum.

Keman repertuarında seni en çok etkileyen parça hangisi ve neden? 

Fritz Kreisler’in Prelude and Allegro eserini çalarken daha çok etkileniyorum. Eserin içindeki iniş ve çıkışlar çok güzel.

Katıldığın ve sende en çok iz bırakan yarışmalar ve oradan aldığın derecelerden söz eder misiniz? 

Pandemiden dolayı birçok etkinlik online oluyor. Online katıldığım yarışmalardan çeşitli dereceler aldım.2019 yılında International Music Competition’da 3.lük,The Muse International Music Competition’da 3.lük,IMKA International Music Competition da 2.lik,2020 yılında Music and Stars Awards Music Competition da 2.lik,28.World Music Competition da National Prize,2021 de Instrumental Performans Competition da ve American Music Talent Competition da Honourable Awards ödülleri aldım.

Peki sahnede olmak nasıl bir duygu? Nasıl tarif ederdin? Heyecanını nasıl bastırıyorsun mesela? 

Sahneye çıkana kadar heyecanlanıyorum. Son saniyeler ve çıkınca çok heyecanlanıyorum ama çabuk rahatlıyorum. Umarım bu böyle devam eder. Rahatlamak için özel bir şey yapmıyorum. 

Değerli keman virtüözümüz Cihat Aşkın’ın düzenlediği CAKA kış ve yaz akademilerine katıldın ve burada gösterdiğin başarı sonucunda Cihat Aşkın’ın gözetiminde çalışmalarını hızlandırdın. Sn. Aşkın’ın senin müzikal gelişimine yaptığı katkılardan söz eder misin? Ve kendisinin sana müzik yapış tarzınla ilgili verdiği, aklından hiç çıkmayan öğütler neler oldu? 

Ben çekingen bir çocuktum. Cihat Aşkın hocamın çocuklara ve gençlere yaklaşımı çok güzel. Bizlerin hem müzikal hem de kişisel olarak daha cesur ve daha atak olmamız için öğütler veriyor. Masterclasslar çok keyifli ve öğretici geçiyor. 2018 yılında Budapeşte’de düzenlenen İlona Feher Yarışması ve Festivalinde Cihat hocam bana kemana geç başladığım için “Arkadaşlarını yakalamak istiyorsan koşman yetmez, uçman lazım.” demişti ve öğütler vermişti. O yaz benim için dönüm noktası oldu. Hobi olarak düşündüğüm kemanla ilgili daha büyük hayaller kurmaya başladım.

2019 yılında, Akdeniz Üniversitesi Devlet Konservatuarı Lisesi Yaylı Çalgılar Keman Bölümü’nü 1.likle kazanarak akademisyen ve keman sanatçısı Can Özhan’ın keman sınıfına kabul edildin. Can öğretmeninle çalıştığın bu süre zarfında sana verdiği tavsiyeler ve yönlendirmeler neler oldu? 

Can hocamın benim hayatımda çok büyük bir yeri ve önemi var. En büyük hayranıyım. Onunla başladığım keman eğitiminde her zaman bana inandı, beni cesaretlendirdi ve konservatuara girmemi tavsiye etti. Kişisel gelişimimde bana çok yardımcı oldu ve hala oluyor. Eserleri çalışırken, müzikal anlamda hem kendi örneklerini veriyor çoğu zaman da beni özgür bırakıyor. İyi bir tekniğim olması için bana yol gösteriyor. Kendimi çok şanslı hissediyorum. Her zaman saygı duyulan, sevilen, başarılı bir kemancı olmam için öğütler veriyor. Derslerde onun müziğini dinlemek de çok keyifli oluyor.

Katıldığın ustalık sınıflarından biraz bahsetmeni isteyeceğim. Bu sınıflar sana spesifik olarak neler kazandırdı? Örneğin Macar, Belçikalı ve Rus kemancıların tekniklerinde farklı olarak neleri gözlemledin? 

CAKA yaz ve kış okullarında çok değerli hocalarımıza çalıştım. Daha yeni olduğum için başlarda teknik anlamda yardımcı olmaya çalıştılar. Prof. Cihat Aşkın, Prof. Pelin  Halkacı Akın, Prof. Sevil Ulucan, Prof. Gülen Ege Serter, Ahmet Hamdi Zafer, İldiko Moog, Ozan Sari gibi çok değerli hocalarımızla masterclasslara katıldım. Yurtdışında Budapeşte,Brüksel ve Münih’te Atilla Ökrös,Emile Deams,Kirill Troussov gibi değerli hocalarla masterclasslara katıldım. Bazı hocalar müzikal konular,bazı hocalar teknik konular üzerinde durdu.

Unutamadığın bir konserini, sahne deneyimini sorsam, hangisini anlatmak isterdiniz? 

Almanya daki Kirill Troussov masterclass sınıfı konserinde tek Türk bendim. Çok heyecanlanmıştım.

Son dönemde elektro keman da çok revaçta. Hiç merak edip çaldın mı? Yoksa klasik kemandan şaşmamak gerektiğini düşünenlerden misin? 

Hiç denemedim ama klasik keman sesi bana daha etkileyici geliyor.

Pandemide müzikal anlamda en çok neyi özledin? Örneğin rüyalarına alkışlar veya kalabalık yarışma jürileri gördüğün oluyor mu? 

Konserleri,canlı masterclassları,yaz ve kış okullarını çok özledim.

Klasik müzik çalışmalarınız sırasında herhangi bir kurumsal destekten, fon veya burstan yararlandın mı

Hayır, yararlanmadım.

Sosyal sorumluluk projelerinize müziğinle veya bizzat kendi isminle dahil oldun mu veya ne tür projelerde yer almak isterdin? 

Cihat Aşkın hocamız ile birlikte büyük sanatçı Suna Kan’ın doğum günü kutlaması için Ankara’da bir etkinliğe katıldım. Bir de Emel Akçay Özer’in organize ettiği  100.yaşında  Muazzez İlmiye Çığ’ın doğum günü etkinliğinde yer aldım.

Doğuş Çocuk Senfoni Orkestrası seçmelerini kazanarak 1.keman üyesi olmaya hak kazandın. Bu orkestranın senin müzikal gelişimin üzerinde nasıl bir etkisi olacağını öngörüyorsun? 

Pandemi döneminde henüz bir etkinlik olmadı. Ama heyecanla çalışmaların başlayacağı günü bekliyorum. Birlikte müzik yapmak güzel  bir duygu. Daha önce Belçika’da Musica Mundi Yaz okulunda oda müziği deneyimlerim oldu,orada büyük bir orkestra da da  yer almıştım.Bana çok şey kazandıracağına inanıyorum. 

Kariyerin için yurtdışı planların, hayallerin var mı? 

Üniversiteyi Almanya’da okumak istiyorum.

Ve son soru: Bir daha dünyaya gelsen, yine keman mı derdin? Yoksa başka bir enstrüman veya başka bir meslek tercihinde mi bulunurdun? 

Kemanı çok seviyorum. Sanırım yine keman derdim. Röportaj için çok teşekkür ederim…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s