Genç kemancı Umay Açanal: “Barok dönemle çok ilgileniyorum. Bach ile bir kahve içmek isterdim”

2000 yılında doğan Umay Açanal, eğitimine 2008 yılında Çukurova Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda Öğr.Gör. Tuğrul Göğüş ile başladı. Çalışmalarına Dania Kainova, Prof.Toğrul Ganiev, Prof.Dr. Hakan Çuhadar ile devam etti.

2012 yılında Paris’de düzenlenen “We Play Together” adlı yarışmada Oda Müziği kategorisinde birincilik ve Slovakya’da düzenlenen “Talents for Europe” adlı yarışmada ikincilik ödülünü aldı. Yine 2012 yılında Sırbistan’da düzenlenen “Internet Music Competition” yarışmasında da birincilik ödülü aldı.

2013 yılında Arjantin’de düzenlenen “Iguazu en Concierto” adlı festivale davet edildi.

Daha sonra yurtiçinde ve yurtdışında, Alexander Markov, Svetlin Roussev, Ani Schnarch, Cihat Aşkın gibi önemli sanatçılarla çalışan Umay, davet aldığı Senfoni Orkestralarında, Dağhan Doğu, İbrahim Yazıcı ve Musa Göçmen gibi önemli şeflerle çalışma fırsatı buldu.

Öğrenimine Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda değerli keman sanatçılarımızdan Öğr.Gör. Zeynep Simge Acunaz Eytemiz ile devam eden genç kemancıyı sizinle tanıştırmak istedim:

Merhaba Umay. Bize müziğe yönelme hikayeni anlatır mısın? Çocuklukta nasıl başladı bu ilgi ve nasıl filizlendi?

Merhaba Menekşe Hanım. Öncelikle bu röportaj için teşekkür ederim.

Müzikle beni babam tanıştırdı, kendisi müzik öğretmeni ve klasik müziğe de oldukça ilgili. Müzik kulağımın iyi olduğunu fark edip beni konservatuvar sınavına hazırladı.

2008 yılında 8 yaşındayken konservatuvara yarı zamanlı olarak girmeye hak kazandım ve çalışmalarıma Tuğrul Göğüş ile başladım.

Şu ana kadar çok önemli ödüller aldın. Onlardan da söz eder misin? Hangi eserleri çalmıştın bu yarışmalarda? Ve ilk ödülünü aldığında neler hissetmiştin?

Solo yarışmaların yanı sıra Oda Müziği yarışmalarına katıldım.

Bu kategoride aldığım ödüller şu şekilde:

Paris’te düzenlenen We Play Together yarışmasında birincilik ödülü,

Slovakya’da düzenlenen Talents for Europe yarışmasında ikincilik ödülü,

Sırbistan’da düzenlenen “Internet Music Competiton’da birincilik ödülünü aldım. Bunlar benim katıldığım ilk yarışmalardı heyecanımın büyük olmasının yanı sıra yeni ülkeler görmek ve benim gibi müzisyen insanlarla tanışmak hem keyifli hem de motive ediciydi.

Peki oda müziği dendiğinde kemanın yanına ne çok yakıştırdığın eşlikçi enstrüman hangisi?

Yaylı Quartet ve Trio çalmayı seviyorum ama benim için piyanonun yeri ayrı.

Zeynep Simge Acunaz Eytemiz gibi çok değerli bir öğretmenin öğrencisi olmak da sana çok şey katmıştır, eminim. Öğretmeninin hiç unutamadığın öğütleri, yönlendirmelerini bizimle paylaşmak ister misin?

Simge Hoca mesleki olarak ilham aldığım ve idol olarak gördüğüm bir müzisyen.

Kısa bir süre önce tanışmamıza rağmen bana bir çok şey kattı. Derslerimizin sonunda kendimi hep motive olmuş şekilde buluyorum. Bence bu bir müzisyen için en değerli şeylerden biri. Ne şanslıyım ki hep bir adım ileriyi düşünen ve beni yönlendiren bir hocam var.

Sence başarı ne demek Umay? Başarılı olmak için hayatta nasıl bir çalışma temposu izledin ve hangi ilkeleri benimsedin?

Başarılı olmak bir süreç, bir yolculuk. Pes etmeden, hep motive olmak her zaman kolay olmuyor.İnsanın yanında güvendiği,sevdiği,müzisyenliğine saygı duyduğu insanların olması en önemlisi.Ondan sonrası azim ve çalışkanlık.

Konservatuvarda yarı zamanlı olduğum dönemde her şeyi,tüm dersleri ve kemanı aynı anda yürütmek benim için çok zordu. O zaman bir seçim yapıp hayatıma yön vermem gerektiğini anladım. O günden beri hem kendi seçimim olduğu için hem de müziğe aşık olduğum için bu yolu benimseyip birçok fedakarlıkta bulundum. Başarılı olmak fedakarlık gerektiriyor.

“İdolüm” dediğin keman virtüözleri var mı?

Janine Jansen’ın enerjisine ve sahnesine çok hayranım. Bana göre çaldığı her esere kendinden çok şey katıyor.

Şu günlerde repertuarına hangi besteciler hakim?

Bu sene hazırladığım ve hazırlamakta olduğum repertuarda, Tchaikovsky,Beethoven,Sibelius ve Bach var.

Peki çalarken ilk başta zorlandığın bir eseri nasıl çalışırsın?

Eseri ilk etapta gruplara ayırmak ve yavaş çalışmanın çok önemli olduğuna inanıyorum.Sonrası tamamen teknik ve yorumculuk,fakat temeli iyi oturmadığı takdirde üzerine bir şeyler eklemek zor oluyor.Yavaş çalışmak en önemlisi.

Şu ana kadar keman çaldığın en sıradışı mekan hangisi oldu?

Arjantin’de 5000 kişilik bir amfi tiyatroda çalmıştım. Benim için büyüleyici bir atmosferdi.

Harika bir deneyim olsa gerek. Peki, günlerce çalsam sıkılmam dediğin keman besteleri hangileri?

Vitaly Chaconne en sevdiklerimden.Fakat o an ki ruh halime ve günüme göre de değişebiliyor.

Peki klasik müzik tarihinde yaşamayı en çok hayal ettiğin dönem hangisi ve neden?

Barok dönem hep ilgimi çekmiştir.Hem mimarisi hem de kostümleri çok ilgimi çekiyor.Barok dönem eserlerini hem çalmaktan hem de dinlemekten ayrıca çok keyif alıyorum.

Keşke karşılıklı bir kahve içsek dediğin besteci kim peki? Sebebini de merak ettim ama…

Barok döneme olan ilgimden dolayı dönemin en önemli bestecilerinden olan Bach ile bir kahve içmek isterdim.

Hayata dair beklentilerin, hayallerin nedir Umay? Seni ileride nerede göreceğiz? Yurtdışında okuma planların var mı?

Üniversiteyi bitirdikten sonra yüksek lisans için yurtdışına gitmeyi hedefliyorum.Fakat bu gidişimin temelli olmayacağını şimdiden belirtmek istiyorum.Ülkemi çok seviyorum.Ülkemde yaşayıp yeni müzisyenlerin gelişmesinde bir rolum olsun çok istiyorum.Hedefim yeni yetişen müzisyenlere yol göstermek,destek olmak.

Hayallerinin hepsinin gerçekleşmesi dileğiyle Umay. Yolun açık olsun.

One comment

  1. Sevgili Tokyay’ın müzikle de böyle yakından ilgilendiğini görmek ne iyi..
    Genç sanatçımıza da başarılar..

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s