Gaziantepli piyanist kardeşler Azra ve Merve: “Kendimizi piyanoda buluyoruz”

Türkiye’de piyanist kardeşler dendiğinde hepimizin aklına, gözlerinin içi gülen, başarıdan başarıya yıllardır koşan ve birçok genç ve çocuk müzisyeni de yetiştirerek kültürel mirasımıza çok büyük bir katkıda bulunan Pekinel kardeşler gelir. Azra ve Merve de Gaziantep’te yaşayan piyanist kardeşler olarak Pekinel kardeşlerin onlara verdiği imkan ışığında kendilerini piyano alanında ifade ederek bu yolda ilerlemeye devam ediyorlar.

Azra 17, Merve ise 15 yaşında. Birçok hobileri var ama piyano çalmak herşeyin üstünde konumlanıyor çünkü Azra’nın ifadesiyle kendilerini “piyanoda buluyorlar”. Bir yandan Güher Süher Pekinel Kardeşler’in açtığı Tevitöl Müzik Bölümü‘nde yer alıyorlar, diğer yandan Ukraynalı piyano öğretmeni Renata Popoviç Çavdar’ın himayesi ve yönlendirmesinde piyanistlik yolculuklarında kendilerini derinleştirip geliştiriyorlar. Renata hanım için “bizi baştan yarattı, bize düşünce kalkmayı o öğretti” ifadelerini kullanıyorlar ki bir piyano öğretmeninin duyabileceği en güzel ve samimi övgülerden biri herhalde bu… Evde iki piyanonun olduğu, kültür ve sanata yoğun bir ilgi gösterilen bir ailede büyüyen, aralarında da tam ifade etmek istemeseler de tatlı ve yapıcı bir rekabetin söz konusu olduğu Dayı kardeşler, birlikte 4 el piyano çaldıklarında da müthiş bir mutluluk ve heyecan duyuyorlar. İkisinin de absolut kulağa sahip olması, bu alandaki gelişimleri açısından onlara büyük bir avantaj sağlıyor.

Gaziantep’te bir süredir fark ettiğim bir eğilimi Merve ve Azra da bana teyit ediyorlar. Bölgede son dönemde klasik müziğe olan ilgi giderek artıyor ve aileler çocuklarını bu alanda en ufak bir yetenek pırıltısı fark eder etmez ilgili müzik öğretmenlerine yönlendiriyorlar. Bu, giderek daha fazla kültür-sanat merkezine kavuşan bölgenin önümüzdeki dönemde Türkiye’nin klasik müzik alanındaki “merkez”lerinden biri olma yoluna ilerlediğinin de bir kanıtı.

Üstün yetenekli çocukların okuduğu ve Pekinel kardeşlerin bir sosyal sorumluluk projesi olarak doğan Kocaeli’deki “TEVİTÖL” Lisesi bünyesindeki “G&S Pekinel Müzik Bölümü”nde, 2006 yılından beri müzik tarihi, solfej, teori ve enstrüman dersleri sunuluyor.

Dayı kardeşler kendilerini o kadar güzel ve derinlikli ifade ettiler ki, fazla söze gerek kalmadan röportajın her kelimesini ve satır aralarını dikkatlice okumanızı tavsiye ederek bu güzel söyleşiyi beğeninize sunmak istiyorum.

  1. Üstün yetenekli piyanist kardeşlere rastlamak biraz ender. O yüzden sizleri tanımış olmaktan dolayı kendimi çok şanslı hissediyorum. Kendinizi sırasıyla biraz tanıtır mısın? 

Azra: Merhabalar, ben Azra Tuna Dayı. Gaziantep’te doğdum. 17 yaşındayım. 

Küçüklüğümden beri piyanoya çok ilgi duyuyorum. Çalıştığım eserlerin içindeki armonileri keşfedip bestecinin anlattığı hikayede bulunmayı çok seviyorum.

Merve: Merhaba, ben Merve Nur Dayı. Gaziantep’te doğdum. 15 yaşındayım, 10. Sınıfa gidiyorum. Gebze’de bulunan TEVİTOL adlı okulda yatılı olarak eğitimime devam ediyordum fakat pandemi dolayısıyla eğitimime online devam ediyorum. Bir çok hobim var. Drama ile uğraşıyorum, okulumun drama etkinliğinde yer alıyorum. Çizim yapıyorum.

Yakın zamanda resimlerimi dijital platforma taşıdım. Zaman buldukça çizim yapıyorum. Ayrıca hayatıma en çok ayrıcalık kazandıran piyano ile uğraşıyorum. Çalmayı çok seviyorum.

Uzun süredir Renata Popoviç Çavdar’dan eğitim alıyorum. Kendisi benim için çok önemli bir öğretmen, bir arkadaş, aile. Okulum bünyesindeki Güher Süher Müzik Bölümü‘nde yer almaktayım. Müzik eğitimime GSP Müzik Bölümü’nde yer alan sevgili öğretmenlerim ile devam etmekteyim. 

2. Azra sen piyanoya nasıl başladın? Bu konudaki yeteneğin ilk nasıl fark edildi? 

Azra: Ebeveynlerim sanata çok önem veriyorlar. Bizim de sanatla uğraşmamızı istedikleri için bizi piyano kursuna yönlendirdiler. Orada Renata öğretmenimizle tanıştık. 

3. Merve Nur, piyanoya başlamanda ablandan ilham aldın mı? Hep piyano çalınan bir evde büyümek kulağının gelişiminde etkili oldu mu? 

Merve: Benden önce piyano çalmaya ablam başlamıştı. Küçük yaştaydım ve piyano çalmayı çok istemiştim. Çok ısrarım ve isteğim nedeniyle ebebeyinlerim benim de gitmeme karar kıldılar. Benim piyano hayatım da ablam sayesinde başlamış oldu. Ablamın elleri daima piyanoya daha yatkın olmuştur. Bu nedenle çok hızlı gelişmişti piyanoda. Bu hızlı gelişimi ve evde piyano ile daha fazla zaman geçirişi, piyano sesleri tabii ki kullağımın gelişimde çok önemli bir rol oynadı. 

4. Güher-Süher Pekinel kardeşlerle aranızda nasıl bir bağ var? Onlar size ne katıyor? Onların piyano çalma tarzlarında sizi etkileyen nedir? 

Azra: Onlarla tanışmadım fakat tanışmayı çok isterim. Onların iyi birer piyanist olduğu biliyorum. Birlikte uyum sağlayarak piyano çalışları daima beni etkilemektedir. 

Merve: Ablamın da dediği gibi ben de onlarla hiç karşılaşmadım. Ancak bir çok kez onları dinledim ve her dinlememde beni etkiliyorlar. Adeta piyano ile dans ediyorlar ve tuşlara o kadar güzel ve nazik basıyorlar ki kişi o an kendini huzur içinde bulabiliyor. Daha önce de bahsettiğim gibi onların müzik bölümünde yer almaktayım. Kendilerinin seçtikleri çok saygı değer müzik öğretmenleri tarafından eğitimim sayesinde ileride onlar gibi olmayı hedefliyorum. Umarım yakında onlarla tanışabilirim, konserlerine katılabilirim, hatta dilerim ki onlarla konser verebilirim. 

5. Evde iki piyanonuz var. Peki günde kaç saat piyano çalışıyorsunuz? Seslerin birbirine karışmaması için ne yapıyorsunuz? 

Azra: Bu yılki üniversite sınavına hazırlandığım için piyanoya ara verdim. Buna rağmen ara sıra kendimi motive etmek için piyano çalıyorum. Fakat ara vermediğim dönemlerde günümün büyük çoğunluğunu piyano başında geçiriyordum. Ben kendimi piyanoda bulan bir kişiyim. Sıkılınca, mutlu olduğumda, üzüldüğümde, stresli anlarımda aklınıza hangi durumlar gelebilirse o zamanlar piyano çalışıyordum. Herkes kendi odasında çalışıyor.

Merve: Ben okulumun yoğunluğundan kaynaklı eski performansımı gösteremesem de günde bir buçuk iki saat aralığında çalışıyorum. Bazen bu saat aralığı artabiliyor. Piyanolar farklı odalarda yer almakta. Bu sayede ses karışıklılığı olmuyor. Ayrıca bir piyanoda kulaklıklı ses sistemi mevcut. Eğer bir kişi rahatsız olur ise diğeri kulaklık ile çalışmasına devam edebiliyor. 

6. Dört el piyano çalmayı seviyor musunuz? 

Azra: Daha önce öğretmenim Renata ile duet eşlerim ile ve kardeşimle dört elli parçalar çalıp yarışmalara katılmıştım ve bir çok dereceler aldık. Açıkçası çok eğlenceli fakat bir o kadar riskli. Birimizin hızlanması veya yavaşlaması parçanın bölünmesine veya ritmin kaçmasına neden olabilir. Yine de tek çalmamak ve yanındaki duet eşinin iyi olduğu sürece dört elli parçalar çalmak çok eğlenceli. 

Merve: Dört elli parçalar çalmak benim için kişinin kendisini aşmasıdır. Çünkü parçayı çalarken hem piyano ile hem de duet arkadaşın ile bir olmalısın. Onlara ayak uydurmalısın. Bu durum dört elli parçalar çalmanın en zor kısmıdır. Fakat parçayı çalarken yaşadığınız o heyecan, duet arkadaşınızla yaşadığınız o keyifli piyano çalışma saatleri karşısında bu zorluk bir hiç kalıyor. Dört elli parçalar çalmak cidden çok eğlencelidir. 

7. Peki komşulardan nasıl tepki alıyorsunuz? 

Azra: Komşularımız bizim piyano başarılarımızı biliyor bu yüzden bizi destekliyorlar. Hatta ara sıra gelip bizi dinledikleri de oluyor. Piyano sesi onlar için bir problem değil.  

Merve: Komşularımız müziği seviyor. Onlardan bu zaman kadar hiç olumsuz bir yorum veya piyano sesi ile ilgili bir şikayet almadık. Hatta bazı komşular anneme eve gelip kendilerine parçalar çalmamızı istediklerini iletiyorlar. 

8. Yaşıtınız arkadaşlarınız arasında klasik müzik ilgisi ne durumda? 

Azra: Bir kısmının var bir kısmının yok. 

Merve: Aynı şekilde bir kısmının klasik müzikle ilgisi varken yani klasik müzik dinlemeyi severken bazıları pek dinlemez.

9. Gaziantep’te klasik müzik seyircisini nasıl tanımlarsınız? 

Azra: Gaziantep’te her geçen gün klasik müziğe ilgi artmakta. Ayrıca kültür ve sanat merkezleri açılıyor bu da aslında bir gelişmenin göstergesi.

Merve: Eskiye kıyasla Gaziantep’te daha fazla ilgi var. Klasik müzik konserlerine daha çok ilgi, katılım var. Bir çok kişi dinlemeyi seviyor. Aileler çocuklarını klasik müziğe yönlendiriyor. 

10. Piyano çalmasanız hangi sanat dalıyla ilgilenmek isterdiniz? 

Azra: Ben piyano çalmasaydım büyük ihtimal spor ile uğraşırdım. Voleybol tercihim. Daha önce okul takımında kaptan olarak yer aldım. 

Merve: Ben resim çizmeyi çok severim. Küçüklüğümden beri severekten resim çizmişimdir ve bu konuda yetenekli olduğumu düşünmekteyim. Ayrıca drama dalı üzerinde kendimi daha çok geliştirmek isterdim. Fakat bu dönem okul açısından biraz yoğun ve stresli geçmekte, ayrıca piyanoya zaman ayırmamdan kaynaklı çok fazla zaman ayıramamaktayım. Online üzerinden dramaya devam etmekteyim. Büyük ihtimal bu iki sanat dalını seçerdim.

11. Hangi müzisyenlerle aranızda daha güçlü bir bağ olduğunu düşünüyorsunuz ve neden? 

Azra: Her bestecinin bana verdiği ilham farklı. En çok Rachmaninov ve Liszt diyebilirim.

Merve: Ben genelde yavaş parçaları el yapım nedeniyle hızlı parçalara kıyasla daha iyi çalıarım. Bu yüzden Chopin gibi yavaş parçaları olan ya da hoş parçaları olan sanatçılarla aramda bağ olduğunu düşünüyorum.   

12. Renata öğretmeninizin size müzikal anlamda neler kattığını hissediyorsunuz?

Azra: Zaten benim müzikle bağımı kendisi kurdu diyebilirim; ondan çok şey öğrendim. Onunla çok yol katettik daha da ilerlemeyi hedefliyorum. Renata benim için hem bir öğretmen hem de bir anne. Disiplinli çalışmamı ona borçluyum. Müzikal anlamda her türlü parçayı öğreterek kendi başımıza her tür parçayı çözümleyebiliyoruz. 

Merve: Her şey. Renata öğretmenim beni piyano konusunda baştan yaratan kişi. Bana düşünce kalkmayı o öğretti. Ritim tutmayı ve nasıl muhteşem bir sanatçı olabileceğimi bana yaşataraktan öğretti. Ona minnettarım. Onu çok seviyorum.

13. Piyano sesini neye benzetirsiniz? 

Azra: Üzüntülü olduğumda beni mutlu eden, mutlu olduğumda bana daha çok ileri gitme isteği veren, bir yol gösterici.

Merve: Kişinin iç dünyasını toparlamaya yardımcı olan bir ritim, bir ses, bir arkadaştır piyano sesi. 

14. Sizleri büyüleyen Türk ve yabancı piyanistler kimler? Ve neden? 

Azra: Beni en çok etkileyen isimlerin arasında Fazıl Say, Çaykovski, Rachmaninov, Bach… Müzikte her biri iyi birer yol gösterici. 

Merve: Beni daha çok Claude Debussy ve Rachmaninov ve Bach büyüler. Açıkçası neden olduğunu bilmem. Onların parçaları ve çalış şekilleri diğer piyanistlere kıyasla daha farklıdır. Belki ondandır.

15. Piyanonuzu alıp çok ilginç bir yerde konser verebilirsin deseler, nereyi tercih ederdiniz?

Azra: Ben Londra Opera House’da çalmayı isterdim. Ya da Palais Gernier’de çalmak isterdim. 

Merve: Açıkçası bir çok yer var aklımda. En olası mümkün olan yerlerin arasında New York’ta Times Street ve İtalya’da Panteon Tapınağının önünde ya da Duomo di Milano’nun önünde çalmak isterdim. Pek gerçekçi durmasa da geçmişe gidip Mozart, Beethoven, Chopin, Debussy gibi ünlü, saygı değer piyanistlerin önünde piyano çalmak isterdim. Onlara bir ilham kaynağı olmak isterdim. 

16. Pandemi piyano çalışmalarınızı nasıl etkiledi? 

Azra: 12. Sınıf olmamdan kaynaklı ve zaten bir süre önce bir araya girmemden kaynaklı hiç bir şey değişmedi. 

Merve: Açıkçası bende pek bir değişiklik yaratmadı. Hala aynı tempoda devam etmekteyim. 

17. Piyano çalarken nasıl bir ruh haline giriyorsunuz? Mutluyken mi üzüntülüyken mi daha duygulu çalarsınız? 

Azra: Piyano çalarken içim huzur doluyor. Her duygu içinde piyanoyu iyi çalarım. 

Merve: Açıkçası dugulu çalmak için bir duyguya ihtiyacınız yok. Eğer bir piyano çalacaksanız daima duygulu ve parçanın olması gerektiği gibi çalmalısınız. 

18. Ailenizde müzisyen var mı peki? 

Merve: Şu an yok ama ben müzisyen olmayı çok istiyorum.

19. Pandemi dolayısıyla müzik sektöründe de online bir platforma dönüş yapıldı. Peki online yarışmalar mı canlı yarışmalar mı sizi daha motive ediyor? 

Merve: Tabii ki canlı yarışmalar çünkü online yarışmalarda asla canlı yarışmalarda gibi hissetmezsiniz. O salondaki koşuşturma, heyecan, stres bir yandan mutluluk bir yandan ya yanlış yaparsam üzüntüsü asla online konserlerde karşılaşamayacağınız şeylerdir. Ayrıca o salon havası, yarışma esnasında karşınızda oturan ve sizi çok ciddi yüz ifadeleri ile izleyen jürinin yarışma sonrası tatlı bir hal alması yarışmalarda gördüğüm en komik, en motive eden ve bu yarışmanın diğer her şey gibi geçip gideceğini sanatçıya yansıtan unsur. Son olarak seyirciler. Onlar daima sahnedeki kişi için birer motive kaynağıdır. Çünkü sanatçı eğer müzik aletini güzel çalmış ise, parça sonunda onların alkışlarını duymak onu o anlık Dünya’nın en mutlu insanı yapabilir. 

Azra: Ben çoğunlukla yarışmalara canlı olarak katıldım. Jürinin önünde çalmak ayrıcalıktır. Hata yapmamak için elinden geleni yapmalısın. En iyisini yapabilmek için de daha çok çalışırsın. Benim yarışma öncesi motive kaynağım budur. Online üzerinden yapılan yarışmalarda jüri ile karşı karşıya olmadığımız için daha sakin ve stressiz çalıyorum. Bu da açıkçası aynı stres enerjisini vermiyor. 

20. Şu ana kadar hangi ödülleri aldınız? İlk ödülünüzü aldığında yaşınız kaçtı ve ne hissetmiştiniz?

Azra: Aldığım ödülleri şu şekilde sıralayayım size: 9. Capri Art Uluslararası Sanat Yarışmasında 1.lik, Uluslararası genç yetenekler piyano yarışmasında 1.lik, Almanya’daki International Music Fireworks piyano yarışmasında 15-18 yaş kategorisinde Dünya 2.liği aldım ve Stars at Tenerife festivaline davet edildim; Uluslararası Heirs of Orpheus yarışmasında 3. oldum.

Pera piyano yarışmasında da ikinci oldum, ayrıca İtalya’da Festival of the Gulf’a katılarak 10 gün masterclass alma fırsatı buldum.

Merve: Uluslararası Heirs of Orpheus yarışmasında 3.lüğüm var. Ayrıca Pera piyano yarışmasından 2 tane derecem var. Ayrıca bir çok yarışmadan teşvik ödülü aldım ve bir çok festivale davet edildim. 

21. Aynı yarışmaya katıldığınız oldu mu? O zamanları ve ruh halinizi anlatır mısınız? 

Azra: Oldu ama farklı kategorilerdeydik. Birbirimizi çok destekledik.

22. Aranızda tatlı bir rekabet var mı?  

Azra: Benim için yok. İkimiz de farklı tarzlarda çalıyoruz.  

Merve: Aslında benim açımdan var. Ablamdan daha iyi olmayı istiyorum 🙂

23. Yurtdışında eğitime devam etmek istiyor musunuz? Neden?  

Azra: Evet istiyoruz. Çünkü yurtdışında imkanlar daha fazla ve o imkanları kullanarak ülkemizi en iyi şekilde temsil etmek istiyoruz.

24. Peki şu ana dek hangi masterclass’lere katıldınız? Bu çalışmalar sırasında başka müzisyen çocuklarla tanışmak sizi nasıl etkiledi? 

Azra: İtalya’da katıldığım mastarclass’te birçok müzisyenle tanıştım. Farklı kültürleri tanıma fırsatım oldu. Ayrıca Bulgaristan’da ve Almanya’da yarışmalardan önce sonra masterclass aldım. Tabii ki onların çalışmaları bizi bize daha çok motivasyon kaynağı oldu.

Merve: Ben de ablam ile birlikte İtalya’da masterclass almıştım. Ayrıca Bulgaristan’da Heirs of Orpheus yarışmasından önce birkaç ders masterclass almıştık. Orada bir çok kişi ile tanışmıştım. Her biri birbirinden iyi piyanistlerdi. 

25. Bir zaman makineniz olsaydı geçmişten hangi müzisyenle tanışmak isterdiniz ve neden? 

Azra: Ben Rachmaninov’la tanışmayı isterdim çünkü onun eserlerini çok beğeniyorum.

Merve: Ben Claude Debussy ve Johann Sebastian Bach ve bir de Chopin ile tanışmak isterdim. Çünkü eserleri daime beni etkilemekte. 

26. Kurumsal olarak destek aldığınız veya almak istediğiniz yerler var mı? 

Azra: Destek aldığımız bir yer yok.

27. İki kardeş ortak besteniz var mı? Varsa biraz anlatır mısın? 

Azra: Henüz yok ama olmasını çok isteriz. 

28. Absolut kulak olmak sizin için ne ifade ediyor ve bunu ilk kim fark etti? Ailenizde benzer örnekler var mı?

Azra: Absolut kulağa sahip olmamız piyanoda gelişimimize çok katkısı oldu. Katıldığım Masterclasstaki müzisyen farketti.

Merve: Açıkçası bir çok yaşıtımız piyanistlere kıyasla bizi daha önde tutuyor. Çalışmalarımızda bize kolaylık sağlıyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s